Försäljning av hjälpmedel stängd

Mun-H-Centers lokaler har drabbats av en stor vattenläcka. Försäljningen av hjälpmedel är därför stängd. Behandlingar och rådgivning fungerar som vanligt.

Tuseninlärning

Illustration som representerar Tuseninlärning

Det här är texten ur skriften Tuseninlärning – En inskolningsmetod i tandvården för personer med neuropsykiatrisk diagnos.

Tuseninlärning De tusen gångernas pedagogik

En inskolningsmetod i tandvården för personer med neuropsykiatrisk diagnos

Tuseninlärning är en inskolningsmetod som ökar möjligheten för 
patienter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) att lättare klara av sin tandvårdssituation.

Historik

Psykolog ViviAnn Olsson utarbetade 1000-inlärningen för att träna olika moment i det dagliga livet. Tillsammans med tandsköterska 
Birgitta Andersson och pedodontist Anders Nordblom anpassades 
metoden till tandvården. Mun-H-Center/Pia Dornérus utvecklade därefter metoden vidare.

Grundupplägg

1000-inlärningens grundupplägg innebär att en längre behandlingstid avsätts. Ett och samma tillfälle innehåller då flera korta träningspass med mikropauser. Varje moment upprepas och görs visuellt (bildstöd) och konkret (instrument) som visar ordningsföljd och händelseförlopp i besöket. Det är viktigt att anpassa träningspassen individuellt!

Målet för att lyckas är att patienten blir delaktig, lyssnad på samt 
känner tillit och trygghet till behandlaren och behandlingssituationen. 

Innehåll

1. Grundupplägg för inskolning

2. Planeringsmöte

3. Visuell kommunikation

4. Behandling

5. Praktisk tillämpning

6. Frågeformulär

7. Överlämning till annan behandlare

8. Avslutning


1. Grundupplägg för inskolning

Barn som leker med bilar

Planeringsmöte
Det är önskvärt om man kan ha ett personligt besök mellan närstående och behandlare på kliniken utan att patienten är med. I annat fall 
fungerar det också med ett digitalt vårdmöte eller via telefon.

Frågeformulär
Fylls i tillsammans med närstående under planeringsmötet.

Individuellt anpassat
Målen för träningen formuleras tillsammans med närstående.

Individuell plan
Behandlingsplanen utförs enligt överenskommelse med närstående. 

Bildstöd
Gör träningspassen visuella och konkreta. Visa ett foto och instrument före varje moment.

Struktur
Upprepa träningsmomenten gång på gång så lika som möjligt och lägg till ett moment i taget. Varje behandlingspass ska vara så identiskt 
som möjligt.

Lugn miljö
Både i väntrum och behandlingsrum.

Samarbete
Att bli ett team med närstående är väldigt viktigt och värdefullt, de känner patienten bäst.

Behandlingstid
Avsätt gott om tid för första besöket, ca 1,5 timme. 

Antal träningspass  
Vanligtvis blir det 5-7 träningspass per inskolningstillfälle och dag.Träna i korta pass under samma dag och gör en mikropaus mellan varje träningspass – ha också en längre paus inplanerad då patienten kan leka, äta ett mellanmål eller vila. Var kvar i behandlingsrummet under mikropauserna, men lämna rummet under det längre uppehållet.

Antal besök
Det är individuellt, men ca 2-3 ggr innan tandläkaren kan undersöka.

Beröm
Ge ofta positiv förstärkning t ex klappa händerna och säg bra, duktig, fint, under hela behandlingen.

Belöna
Ge något som patienten uppskattar och som behandlaren överlämnar eller förmedlar. Tex något från klinikens presentlåda alternativt en medhavd present eller informera om att få göra en trevlig aktivitet efter besöket. 

Avslutning
Visa en bild när behandlingen är klar för dagen. Det kan vara ett foto på familjens bil eller på den aktivitet som man skall göra efteråt.  

Patientens och behandlarens utvärdering
Ge patienten tillfälle till att uttrycka sin upplevelse av besöket genom visuell graderingsskala, en ”samtalsmatta” (www.talkingmats.com) 
eller att rita en teckning. Behandlaren gör en bedömning av inskolningen tex enligt Rud & Kisling scale 0-3. 

Accept 0–3

0 Ingen accept – Beskrivning: Patienten vägrar behandling eller går med på behandlingsförsök men reaktionerna är så starka att att behandlingen är praktiskt taget omöjlig att genomföra.

1 Negativ accept – Beskrivning: Patienten är inte avslappnad. Reaktionerna är uttalade och behandlingen påverkas påtagligt.

2 Motvilligare accept – Beskrivning: Patienten är ganska avslappnad. Behandlingen kan fortgå om den anpassas till patientens reaktioner.

3 Positiv accept – Beskrivning: Patienten är avslappnad men mindre reaktioner kan 
observeras. Behandlingen kan genomföras utan hinder.

Mål
Klara sin behandlingssituation på ett tryggt, delaktigt och lyckat sätt.

Ett barn som spelar på ett instrument


2. Planeringsmöte

Vid planeringsmötet träffas behandlaren och närstående antigen på kliniken eller via ett digitalt vårdmöte eller telefon, utan att patienten deltar. Som stöd för dialogen används ett frågeformulär, se sida 16. Mötet och formuläret ger värdefull information om patienten samt att närstående informeras om 1000-inlärningen och om hur träningen läggs upp individuellt. Det är bäst om det inledningsvis är samma närstående med vid varje besök.

Den närståendes medverkan vid besöken på kliniken, samt deras synpunkter och tips, är mycket värdefulla. Det är de som känner patienten bäst och tillsammans bildas teamet – närstående/behandlare som ska få patienten att klara av tandvårdssituationen på bästa möjliga sätt.

Genom det första mötet har närstående informerats om var tand-kliniken ligger, hur lokalerna ser ut, var man kan parkera samt hur lång tid som är bokad. De har också träffat behandlaren. Närstående kan då känna sig bekväm inför det första besöket. En lugn närstående gör patienten trygg.

Efter samtalet med närstående sammanställs den individuella inskolningsplanen och tillsammans beslutas vilken form av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) som skall användas:

  • Bildstöd (foto, tecknade bilder)
  • Symboler (föremål som visualiserar besök på tandkliniken t ex en tandborste)
  • TAKK (tecken som stöd)

3. Visuell kommunikation

Bildstöd kan presenteras på olika sätt, till exempel som schemabilder på surfplatta/mobil, inplastat A4 eller i en fotobok med bilder fästa med kardborre.

  • Kliniken – utsida/insida
  • Väntrum
  • Personal – vem ska patienten träffa?
  • Behandlingsrum/behandlingsstol
  • Tandborste
  • Munspegel
  • Sond/räknepinne
  • Putsmaskin
  • Pensel/ fluorlack
  • Pausfoto – visar vad patienten kan göra i pausen t ex titta i en bok eller lyssna på musik.
  • Tidshjälpmedel – exempelvis en timer eller timglas.
  • Patientens utvärdering – skattningsskala, tummen upp/ner eller ”samtalsmatta”.
  • Belöning efter behandlingen – ett klistermärke, en leksak eller kanske en aktivitet. Det ska vara något som patienten verkligen uppskattar.
  • Avslutningsfoto – visa ett foto som talar om att det är klart för idag exempelvis en bild på en buss, bil eller ett hus.

Exempel på bildstöd som visar illustrerade bilder på en buss, en bil och ett hus


4. Behandling

  • Avsätt gott om tid för första besöket, ca 1,5 timmar.
  • Träna i korta pass med flera mikropauser. Gör ett längre uppehåll efter ungefär halva tiden. Patienten får då möjlighet att vila, äta ett mellanmål, leka, lyssna på musik eller ta en promenad. Var gärna kvar i behandlingsrummet under de korta pauserna men lämna rummet under det längre uppehållet.

  • Följ den individuella planen. Upprepa träningspassen så lika som möjligt och lägg till ett moment i taget. 

  • Det är förstås viktigt att försöka tänja och sträcka gränserna en aning men också att vara observant på patientens reaktioner och inte gå för fort fram.

  • Visa en bild och det instrumentet som skall tränas inför varje moment.

  • Försök känna av och ta en paus innan patienten tröttnar och blir orolig. Det är viktigt att patienten alltid känner sig duktig och har möjlighet att påverka behandlingen genom att känna sig delaktig och ha egen kontroll. Verktyg för egenkontroll kan vara stopphand, tummen upp/ner, stoppknapp eller annan överenskommen signal.

  • Ha ögonkontakt med närstående under inskolningspasset för att ge varandra signaler om hur patienten reagerar.

  • Småprata inte utan var strukturerad, belöna och uppmuntra patienten under hela behandlingen. Klappa händerna och säg: bra, duktig, fint!

  • Visa något som signalerar att inskolningen är slut för dagen. Det skall vara det man kommit överens om med den närstående t.ex:
    • Släcka lampan
    • Foto på familjens bil
    • Foto på skolan
    • Foto på aktivitet

Belöna: 
Det ska vara något som patienten verkligen uppskattar! Många gånger räcker det med en leksak som finns på kliniken, men ofta köper 
den närstående något som de vet att patienten tycker om som 
behandlaren överräcker.

Inskolningsintervall:

  • Intensiv inskolning i 2-5 veckor med 1-2 besök/vecka.
  • Utvärdera därefter tillsammans med närstående och ansvarig tandläkare.
  • Gör en ny individuell inskolningsplan.
  • Vid motvillig acceptans, låt patienten mogna. Tag ny kontakt efter 3-6 månader med närstående och ansvarig tandläkare för att bedöma om patienten känns redo att starta upp igen.

Behandlare använder munspegel för att undersöka en patients tänder


5. Praktisk tillämpning

För flera patienter passar det bra med att först göra ”hälsa på”-besök:

  • Åka till kliniken och bekanta sig med omgivningen.
  • Komma in till kliniken och hälsa på utan krav på prestation.
  • Komma in på kliniken på avtalad tid och möta sin behandlare samt se sig runt utan krav.

Förslag på ETT individuellt inskolningsbesök 
– 1,5 timmar avsatt, 3 träningspass med paus emellan:

1:a delbesöket:

  • Hämta in patienten i tid.
  • Låt patienten känna in atmosfären i rummet - gå omkring och bekanta sig med behandlaren.
  • Visa bild på behandlingsstolen.
  • Träna på att sitta i behandlingsstolen.
  • Beröm
  • Mikropaus
  • Visa bild på behandlingsstolen.
  • Träna på att sitta i behandlingsstolen.
  • Beröm
  • Mikropaus
  • Repetera tills momentet känns tryggt.
  • Längre paus
  • Visa bild på behandlingsstolen.
  • Träna på att sitta i behandlingsstolen och fälla den bakåt.
  • Beröm
  • Mikropaus
  • Repetera
  • Visa bild på tandborsten.
  • Visa tandborsten.
  • Beröm
  • Mikropaus
  • Repetera
  • Visa bild på tandborsten.
  • Visa tandborsten.
  • Borsta en kort stund.
  • Beröm
  • Mikropaus
  • Repetera tills momentet känns bra.
  • Längre paus

2:a träningspasset

  • Upprepa alla moment i 1:a delbesöket. 

3:e träningspasset

  • Upprepa alla moment i 2:a delbesöket.
  • Visa avslutningsbild.
  • Välj och ge belöning.
  • Tack för idag!

Observera!                               
Backa om något känns svårt och börja om på nivån innan eller från början. Med mycket beröm och genom att veta vad som ska ske känner sig patienten trygg och delaktig i behandlingen och med den närståendes aktiva deltagande blir resultatet oftast mycket gott.


6. Frågeformulär

  • Datum
  • Namn
  • Födelsedatum
  • Diagnos/funktionsnedsättning
  • Föräldrar
  • Syskon
  • Boende
  • Assistent
  • Mediciner
  • Syn/hörsel
  • Ljud/ljus
  • Kommunikation - tal/tecken
  • Visuell kommunikation - foto/symboler/Iphone/Ipad
  • Nutrition - äta/dricka/tugga/svälja
  • Känslig för smaker
  • Känslig för beröring
  • Daglig sysselsättning/aktiviteter/intressen
  • Fixering/fobier
  • Tidigare erfarenheter i tandvården
  • Tandborstning
  • Narkos/premedicinering
  • Bästa sättet att förbereda
  • Beröm/belöning
  • Avslutning, hur?
  • Ledsagare till 1000-inskolning
  • Något annat ni vill berätta/förklara

7. Överlämning till annan behandlare

Förslag på individuellt överlämnande till annan behandlare på samma klinik:

  • Informera och kom överens med den närstående när det är dags för patienten att överföras och till annan behandlare.
  • Informera nya behandlaren om patienten och hur inskolningen förflutit.
  • Erbjud tid där både den gamla och nya behandlaren är på plats.
  • Gör ett nytt bildschema med händelseförlopp och sänd hem till patienten.
  • Var en resurs för den nya behandlaren.

Den tidigare behandlaren introducerar patienten för den nya 
behandlaren. Detta kan ta olika lång tid och även behöva göras under flera besök.

1000-inlärning – överlämna till annan behandlare på annan klinik:

  • Om möjligt gör som ovan.
  • Överlämna via digitalt vårdmöte/mejl/telefon.
  • Väldigt viktigt att den nya behandlaren får all information.
  • Informera närstående.
  • Informera patienten.
  • Gör bildstöd.
  • Var en resurs för den nya kliniken.

8. Avslutning

Tänk på att...
1000-inlärningen är en kombination av inskolningsmetoden Tell Show Do och lågaffektivt bemötande

Viktigt:

  • All inskolning skall anpassas individuellt.
  • Bli ett team med närstående.
  • Patientens delaktighet och accept – skattningsskalor.
  • Tänk utanför boxen, var innovativ.
  • Var dedikerad uppgiften.
  • Se till hela familjesituationen.
  • Beröm och belöna.
  • Om problem uppstår, avvakta en tid och återkom därefter.
  • Om problem uppstår, byt närstående/behandlare.
  • Utskolning/överlämning.
  • Avsluta i tid så besöken alltid blir positiva.

Behandlare och patient använder bildstöd