Tillgänglighetsredogörelse
Folktandvården Västra Götaland står bakom den här webbplatsen som ska kunna användas av så många som möjligt. Redogörelsen beskriver hur mun-h-center.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Delar av webbplatsen är inte helt tillgängliga.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från mun-h-center.se som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss att du behöver information i alternativt format. Du kan också skicka e-post till mun-h-center@vgregion.se eller ringa oss på 010-441 79 80. Svarstiden är normalt två arbetsdagar via e-post. Våra telefonöppettider hittar du på vår kontaktsida.
Meddela oss att du behöver information i alternativt format
Lämna synpunkter på tillgängligheten
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss brister i tillgänglighet så att vi får veta att problemet finns.
Meddela oss brister i tillgänglighet
Kontakta tillsynsmyndigheten
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Myndigheten för digital förvaltning
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan. Kända tillgänglighetsbrister åtgärdas löpande.
Innehåll som inte är tillgängligt
Brister gällande texter, bilder, filmer och dokument:
- Det finns text, komponenter och grafik som har för låg kontrast.
- Det saknas syntolkning på filmer.
- Det finns dokument som inte kan läsas med hjälpmedel.
Brister gällande funktioner:
- Vår hjälpmedelsförsäljning är visuellt uppbygd som en webbshop men saknar en del funktioner. Vi jobbar på en bättre och mer tillgänglig lösning.
- Våra diagnosbeskrivningar innehåller fler fackord än andra texter som riktar sig till våra patienter. Eftersom diagnosbeskrivningarna riktar sig till vårdgivare, vårdnadshavare, assistenter och patienter har vi under 2019 påbörjat ett arbete med att ta fram enklare diagnosbeskrivningar för att göra informationen mer tillgänglig.
Delar med kodningsbrister som försvårar navigering med hjälpmedel:
- Det finns delar som saknar ledtexter och etiketter vilket försvårar för användare med hjälpmedel.
- Det finns delar som inte har ett tydligt tangentbordsfokus. Detta gör det svårare att se vad som är markerat.
- Det finns delar som är krångliga att styra med tangentbord.
- Det finns tillfällen då ändring av värdet för komponenter orsakar att sidan laddas om utan förvarning.
- Det finns komponenter med samma funktion som inte benämns konsekvent.
- I en del formulär markeras inte fel ifyllda fält vilket försvårar för användare med skärmläsare.
- Det finns kodproblem som försvårar användandet av hjälpmedel på delar av vår webbplats till exempel i formulär.
- Det finns inmatningsfält där syftet med fältet inte är tydligt för hjälpmedel.
- Innehåll som poppar upp kan vara svårt att uppfatta med hjälpmedel.
- Det finns funktioner där klick inte går att ångra.
Hur vi testat webbplatsen
Löpande kontroller av tillgängligheten på mun-h-center.se görs med hjälp av intern expertis på Mun-H-Center, Folktandvården Västra Götaland, Västra Götalandsregionen och automatiska tester.