Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Du som är helt symtomfri är välkommen till oss som vanligt. Läs mer om hur coronaviruspandemin påverkar Folktandvården

Prader-Willis syndrom - Lättläst

Det här är en lättläst version av diagnosbeskrivning om Prader-Willis syndrom. Vill du läsa hela beskrivningen hittar du den via länken längst ner.

Prader-Willis syndrom är en sällsynt sjukdom.

350-550 personer i Sverige har sjukdomen.

Man vet inte alltid vad sjukdomen beror på men en del har annorlunda gener på kromosom nummer 15.

Alla med Prader-Willis syndrom har inte likadana svårigheter, en del har mer och andra har mindre.

Vanliga problem

Ofta hungrig.                                                                                               

Svårt att kräkas.

Har lätt att gå upp i vikt.

Svaga muskler.

Epilepsi

Svårt med rörelser som att springa, simma och cykla.

Inte så lång.

Ofta trött, sover mycket.

Tål smärta: Det gör inte lika ont som på andra att till exempel slå sig.
Tar längre tid att lära sig saker.
Jobbigt med humöret, kan lätt bli arg eller ledsen.

Vanliga problem med tal och språk

Svårt att prata tydligt. Tar längre tid att lära sig prata.                                                      

Svårt att förstå vad andra säger. Andra behöver prata på ett tydligt sätt.

Tar längre tid att lära sig läsa och skriva

Vanliga problem med tänderna

Små tänder.

Annorlunda emalj. Emalj är ett hårt lager som finns på tanden.                                  

Tänderna kommer sent.

Annorlunda saliv, torrt i munnen.

Svårt att hålla tänderna och munnen ren. Då kan man få ont i tänderna och i tandköttet.

Svårt att tugga

 

Senast uppdaterad: 2020-05-26 14:06