Prader-Willis syndrom
Läs hela diagnosbeskrivningen om Prader-Willis syndrom.
Det här är en lättläst version av diagnosbeskrivning om Prader-Willis syndrom. Vill du läsa hela beskrivningen hittar du den via länken längst ner.
![]() |
Prader-Willis syndrom är en sällsynt sjukdom. 350-550 personer i Sverige har sjukdomen. |
![]() |
Man vet inte alltid vad sjukdomen beror på men en del har annorlunda gener på kromosom nummer 15. |
![]() |
Alla med Prader-Willis syndrom har inte likadana svårigheter, en del har mer och andra har mindre. |
![]() |
Ofta hungrig. |
![]() |
Svårt att kräkas. |
![]() |
Har lätt att gå upp i vikt. |
![]() |
Svaga muskler. |
![]() |
Epilepsi |
![]() |
Svårt med rörelser som att springa, simma och cykla. |
![]() |
Inte så lång. |
![]() |
Ofta trött, sover mycket. |
![]() |
Tål smärta: Det gör inte lika ont som på andra att till exempel slå sig. |
![]() |
Tar längre tid att lära sig saker. |
![]() |
Jobbigt med humöret, kan lätt bli arg eller ledsen. |
![]() |
Svårt att prata tydligt. Tar längre tid att lära sig prata. |
![]() |
Svårt att förstå vad andra säger. Andra behöver prata på ett tydligt sätt. |
![]() |
Tar längre tid att lära sig läsa och skriva |
![]() |
Små tänder. Annorlunda emalj. Emalj är ett hårt lager som finns på tanden. |
![]() |
Tänderna kommer sent. |
![]() |
Annorlunda saliv, torrt i munnen. |
![]() |
Svårt att hålla tänderna och munnen ren. Då kan man få ont i tänderna och i tandköttet. |
![]() |
Svårt att tugga
|