22q11-deletionssyndromet
Läs hela diagnosbeskrivningen om 22q11-deletionssyndromet.
Det här är en lättläst version av diagnosbeskrivning om 22q11-deletionssyndromet. Vill du läsa hela beskrivningen hittar du den via länken längst ner.
![]() |
22q11 är en sällsynt sjukdom. Ungefär 400 personer i Sverige har sjukdomen. |
![]() |
22q11 är en ärftlig sjukdom. Arvsanlaget, det man ärver, sitter på kromosom 22. Det är så sjukdomen fått sitt namn. |
![]() |
Alla med 22q11 har inte likadana svårigheter, en del har mer och andra har mindre. |
![]() |
Hjärtat |
![]() |
Gomspalt eller problem med gommen: Det kan göra det svårt att prata och äta. |
![]() |
Immunförsvaret: man har lättare att till exempel bli förkyld och få ont i öronen än andra. |
![]() |
Kalkbrist: man kan få kramp i musklerna, bli mer trött och orolig än andra. |
![]() |
Organen på kroppens insida kan fungera annorlunda. |
![]() |
Växer långsamt |
![]() |
Tar längre tid att lära sig saker. |
![]() |
Svårt att koncentrera sig. |
![]() |
Svårt att prata tydligt. För en del kommer det mycket luft genom näsan när man pratar. |
![]() |
Tar längre tid att lära sig läsa och skriva. |
![]() |
Sakna tänder eller att tänderna har en ovanlig form. Annorlunda emalj. Emalj är ett hårt lager som finns på tanden. |
![]() |
Tänderna kommer sent. |
![]() |
Svårt att hålla tänderna och munnen ren. Då kan man få ont i tänderna och i tandköttet. |
![]() |
|