Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Williams syndrom - Lättläst

Det här är en lättläst version av diagnosbeskrivning om Williams syndrom. Vill du läsa hela beskrivningen hittar du den via länken längst ner.

Williams syndrom är en sällsynt sjukdom.

500-1000 personer i Sverige har sjukdomen.

Personer med Williams syndrom saknar en liten del av kromosom nummer 7.

Alla med Williams syndrom har inte likadana svårigheter, en del har mer och andra har mindre.

Vanliga problem

Hjärtat

Ögonen: Ser inte lika bra.

Det kan ta längre tid att lära sig rörelser som att springa, simma och cykla.

Det kan ta längre tid att lära sig nya saker.

Blir lätt orolig.

Vanliga problem med tänderna

Små tänder.

Ibland saknas någon tand.

Annorlunda emalj. Emalj är ett hårt lager som finns på tanden.                                   

Tänderna passar inte alltid ihop.

Svårt att hålla tänderna och munnen ren. Det kan vara svårt att tugga.

Saliv rinner lätt ut ur munnen.

Känslig i munnen. Det kan göra det lite jobbigare att borsta tänderna.

 

Vanliga problem med tal och språk

Det kan vara svårt att prata tydligt. Tar längre tid att lära sig prata.                                                    

Det kan vara svårt att förstå vad andra säger. Andra behöver prata på ett tydligt sätt.

Det tar ofta längre tid att lära sig läsa och skriva.

 

Senast uppdaterad: 2020-06-03 11:53