Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Information om coronavirusinfektion covid-19: Har du förkylningssymtom? Undvik nära kontakt med andra människor och besök inte vår klinik. 

Just nu kontaktar vi alla patienter som har en bokat tid hos oss för att bedöma om du ska komma till oss eller om vi ska boka om din tid. Har du akuta besvär eller frågor som rör ombokning eller kommande tid, vänligen kontakta oss. 

22q11-deletionssyndromet - Lättläst

Det här är en lättläst version av diagnosbeskrivning om 22q11-deletionssyndromet. Vill du läsa hela beskrivningen hittar du den via länken längst ner.

22q11 är en sällsynt sjukdom.

Ungefär 400 personer i Sverige har sjukdomen.

22q11 är en ärftlig sjukdom.

Arvsanlaget, det man ärver, sitter på kromosom 22. Det är så sjukdomen fått sitt namn.

Alla med 22q11 har inte likadana svårigheter, en del har mer och andra har mindre.

Vanliga problem

Hjärtat                                                                                                

Gomspalt eller problem med gommen: Det kan göra det svårt att prata och äta.

Immunförsvaret: man har lättare att till exempel bli förkyld och få ont i öronen än andra.

Kalkbrist: man kan få kramp i musklerna, bli mer trött och orolig än andra.

Organen på kroppens insida kan fungera annorlunda.

Växer långsamt

Tar längre tid att lära sig saker.

Svårt att koncentrera sig.

Vanliga problem med tal och språk

Svårt att prata tydligt. För en del kommer det mycket luft genom näsan när man pratar.                                                      

Tar längre tid att lära sig läsa och skriva.

Vanliga problem med tänderna

Sakna tänder eller att tänderna har en ovanlig form.

Annorlunda emalj. Emalj är ett hårt lager som finns på tanden.                                     

Tänderna kommer sent.

Svårt att hålla tänderna och munnen ren. Då kan man få ont i tänderna och i tandköttet.

 

Senast uppdaterad: 2020-05-26 14:03